Sök:

Sökresultat:

78 Uppsatser om Norrköping Airport - Sida 1 av 6


Stockholm Arlanda Airport : En undersökning av upplevelser och logistik av en storflygplats och dess pÄverkan pÄ resandet

The purpose with this thesis is to investigate how the logistic and the configuration of the terminal buildings and the perceptions of the passengers at Stockholm Arlanda Airport are related to each other, and what effect it has on the passengers and their traveling within the airport.The focus will be on the logistic at all four terminal buildings that is within the Airport. To create a perception of the logistic at the Airport and how it is related to the passengers perceptions, the investigators need to make knowledge of the terminal buildings, and thereby try to link the logistic with the perception of the experience room.Swedavia is the company that own, operate at and manage Stockholm Arlanda Airport. The investigators will make an interview with employees at Swedavia to get a more profound understanding of how the company is thinking about the logistic issues that they need to overlook. There will also be interviews with travelers to get their perception of the logistic, design and atmosphere at the Airport.Observations will also be made at various times at the Airport with focus on all of the terminal buildings. The investigators use qualitative and quantitative methods to reach a result. To achieve a result, the investigators will use theories and scientific facts and other available facts that will be helpful to reach a result that will be analyzed..

Kyla pÄ Swedavia Stockholm Arlanda : KartlÀggning av nuvarande fjÀrrkylasystem och framtida utvecklingsmöjligheter

Arlanda airport is Sweden?s largest airport. The demand for comfort cooling of the airport?s buildings is high and is mainly provided by district cooling. District cooling is based on the same principle as district heating.

Flygplatsen och informationens livscykel : En komparativ studie mellan SmÄland Airport och kandidatprogrammet i biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet

VÀxjö is a medium-sized town situated in the centre of the county SmÄland in Sweden with a good infrastructure and logistics and with a university that encourages cooperation with private and public companies. It is in this town that our case study of SmÄland Airport will take place. The aim of this study is to examine in which way the program of Library and Information Science at the Linnaeus University in VÀxjö offers knowledge that can be relevant for the staff at the airport in VÀxjö - SmÄland Airport. Using Wilsons model as our theoretical framework we examine how these two align with each other and by using a matrix that we ourselves elaborated in our analysis, we provide a clear picture of how the comparability two places comparability is represented. The result shows that there are compatible aspects to the SmÄland Aiports needs and what the program of Library and Information Science has to offer.

Energieffektiviseringar för energi- och miljöcertifiering av Smaland Airport AB

MÄlet Àr att identifiera och ge fullstÀndiga ÄtgÀrdsförslag pÄ energieffektiviseringar för att minskaenergianvÀndningen med 25 % och dÀrmed uppnÄ kraven för Green Building. De fullstÀndigaÄtgÀrdsförslagen ska redovisa ekonomi-, miljö- och hÀlsoaspekter.För att uppnÄ syftet med examensarbetet har ett konsekvent tillvÀgagÄngssÀtt anvÀnts för attidentifiera potentiella energieffektiviseringar för Smaland Airport. Med hjÀlp av den bakomliggandestudien ?Energieffektiviseringar Smaland Airport 2010-2011? analyserades kartlÀggningen avflygplatsens system och processer.Den totala energibesparingen för Smaland Airport uppgÄr till 646,1 MWh eller 22,04 % vilket fallerinom ramen för Sveriges klimatmÄl med en sÀnkt energianvÀndning pÄ 20 % fram till och med 2020frÄn 2008 Ärs nivÄ. För att uppnÄ denna besparing krÀvs investeringar pÄ 2,78 Mkr.

SpÄrbarhet i ett nÀtverk : En jÀmförelse mellan IPsec och 802.1x

PÄ ett företag eller universitet finns det oftast regler/policys som förklarar hur manfÄr anvÀnda deras nÀtverk. Om nÄgon bryter mot reglerna vill man kunna identifierapersonen. Denna rapport inriktar sig pÄ att identifiera en anvÀndare i ett nÀtverk.För att kunna identifiera en anvÀndare behöver man uppnÄ spÄrbarhet. En jÀmförelsemellan tvÄ teknologier (IPsec och dot1x) utfördes, tvÄ testmiljöer för detta sattes uppen för vardera teknologi. PfSense (routern) ansluter anvÀndarna frÄn det internanÀtverket till det externa.

Bostadsmarknadens omvandling : Nyliberal bostadsmarknad och rÀtten till staden. En studie över centrala Karlstad.

VÀxjö is a medium-sized town situated in the centre of the county SmÄland in Sweden with a good infrastructure and logistics and with a university that encourages cooperation with private and public companies. It is in this town that our case study of SmÄland Airport will take place. The aim of this study is to examine in which way the program of Library and Information Science at the Linnaeus University in VÀxjö offers knowledge that can be relevant for the staff at the airport in VÀxjö - SmÄland Airport. Using Wilsons model as our theoretical framework we examine how these two align with each other and by using a matrix that we ourselves elaborated in our analysis, we provide a clear picture of how the comparability two places comparability is represented. The result shows that there are compatible aspects to the SmÄland Aiports needs and what the program of Library and Information Science has to offer.

Reklameffektivitet : En studie av kampanjen SAS EuroBonus American Express Card pÄ Arlanda flygplats

The purpose of this thesis is to examine and analyze the communication effects from the campaign SAS EuroBonus American Express Card. Our aim is to measure the advertising effectiveness of the campaign.To gather primary data we have conducted a quantitative survey at Arlanda Airport, where the campaign is mainly located. The survey included a total of 253 respondents representing the population at Arlanda Airport.Our conclusion is that there is an awareness of the presence of American Express at Arlanda. The company is clearly dominating among its competitors regarding visibility at the airport. Despite this, only a moderate degree of the travelers recognize the pictures from the campaign.

Fördelning av ankomst- och avgÄngstider pÄ flygplatser i Europeiska Unionen : Reglering av andrahandshandel - nu och i framtiden

In order to make take-off and landing procedures possible at an airport, an organized allo- cation of slots is necessary. How these slots shall be distributed among airlines is, at pre- sent, governed by the European Parliament and Council Regulation (EEC) No 95/93 of 18 Janu- ary 1993 on common rules for the allocation of slots at Community airports. It is important for the air- lines to be allocated a beneficial slot. Hence it is of great interest for the airlines to ex- change and transfer the allocated times among themselves, a form of secondary market. Whether such practices are allowed or not is not regulated by specific detail in the regula- tion, which leads to legal uncertainty.

SchemalÀggning av Norrköping Airport

För att Securitas AB skall kunna behÄlla sin position i Norrköping Flygplats Àr det viktigt att de effektiviserar sin bemanning och scheman. Detta krÀvs för att kunna uppnÄ kostnadsreduceringar som skall i sin tur ge dem konkurrensfördelar för att behÄlla sin position vid Ärliga upphandlingar som sker mellan kommun och flygplats. För att effektivisera sin bemanning och scheman skall teoretiska delar anvÀndas för att styra grupper och verksamheten bÀttre, teoretiska delarna Àr i form av schemalÀggningsprinciper.Vid en effektivisering av verksamheten skall en optimeringsmodell anvÀndas med flera funktioner som möjliggör en heltÀckande optimeringslösning för att generera den mest kostnadseffektivaste bemanningen för schemalÀggningen. Ett tekniskt system som ett informationssystem skall Àven strukturera Securitas arbete effektivare med en bÀttre bokföring över de anstÀllda samt underlÀtta tillÀmpningen av ett standardiserat arbetssÀtt. Vikten av ett standardiserat arbetssÀtt behandlas mycket inom LEAN-filosofin och anses viktig i detta fall för att fÄ de teoretiska delarna och informationssystemet att fungera ihop.

Att resa till och frÄn Arlanda med bil: Bakomliggande orsaker och motiv

The main purpose of this study is to clarify the underlying reasons as to why people choose to travel by car or taxi, and to do so by using peopleÂŽs choice of transportation to and from Arlanda Airport as an example. Furthermore it is also in our interest to see what changes are needed to make more travellers use the available public transportation.Because of the increasing pollution rate from the means of conveyance headed to and from Arlanda Airport, Luftfartsverket is attempting to decrease the amount of emission from the connecting transportation sources. Luftfartsverket has a pollution limit which is about to be reached in a few years, based on a prognosis made by ArlandaÂŽs office of environmental issues. In order to investigate peopleÂŽs travel mode choice a survey was conducted at Arlanda Airport, Stockholm. 82 travellers were interviewed on a three day basis inside terminal 4 and 5.

Management - FrÄn start till landning

Syftet med uppsatsen var att utifrÄn ett projektarbete vid Malmö-Sturup Airport,lyfta fram och dra lÀrdom av grupprocesser ochprojektarbete. Viktiga lÀrdomar Àr att projektarbete ibland krÀver förkunskaper inom process och metod snarare Àn branschspecifika kompetenser. En projektgrupp kan ha mer Àn en roll i arbetet och behöver dÄ balansera dessa roller och relationer. En grupp med kompletterande personligheter nÄr lÀttare effektivitet samtidigt som behovet av koordinator Àr stort. Styrningsverktyg Àr dÀrför viktiga för att skapa struktur.

ATSVIS : Airport Traffic Surveillance and Visual Information System

Det primÀra mÄlet med examensarbetet var att utforma ett koncept pÄ hur man kan göra flygtrafiken sÀkrare bÄde pÄ marken och i luften. Konceptet fick namnet ATSVIS, vilket stÄr Airport Traffic Surveillance and Visual Information System. ATSVIS Àr tÀnkt att ge anvisningar om vad nya idéer och ny teknologi kan tillföra piloten och trafikledningen. ATSVIS avser Àven att automatisera och förenkla flygtrafiken, vilket skall leda till sÀkrare flygtrafik bÄde i luften och pÄ marken. Konceptet ATSVIS kommer att utformas efter egna idéer och frÄn intervjuer med branschfolk.

Kundinvolvering : En studie av Karlstad Airport

Karlstad Airport invigdes 1997 och ligger belÀgen cirka 18 kilometer nordvÀst om Karlstads centrum. Flygplatsen drivs av det statligt Àgda Luftfartsverket (LFV) som Àven ansvarar för flera av Sveriges övriga flygplatser. Utöver reguljÀrflyg till Stockholm, Köpenhamn samt Sundsvall, erbjuder flygplatsen Àven i snitt en charterresa per vecka. Charterresorna gÄr till varierande destinationer runt om i Europa men flygplatsen erbjuder dessutom enstaka resor till Thailand.Som mÄnga andra svenska flygplatser kÀnner Karlstad Airport av konkurrensen frÄn andra transportmedel. PÄ grund av detta problem vill LFV finna nya sÀtt att attrahera sina nuvarande samt potentiella kunder.

Take-off : ? En flygplatsmöbel utformad med flygplansestetik för att passa in i sin rÀtta kontext.

Syftet med mitt examensprojekt har varit att genom min designprocess försöka arbeta fram en terminalmöbel dÀr flygplatsen har stÄtt i fokus dÄ det fungerat som min tilltÀnkta kontext. I min möbel har jag Àven försökt tillÀmpa det formsprÄk som finns hos flygplan, för att pÄ sÄ sÀtt försöka skapa en möbel som Àr vÀl anpassad för sin tÀnkta kontext.GenomgÄende i hela projektet har hÄllbarhet, vardagens estetik samt anvÀndning varit centrala begrepp dÄ dessa var de tilldelade ledord som vi fick i början av projektet.I processen arbetade jag först fram tre olika idékoncept som jag valde att kalla ?vÀskor med sittyta?, modulmöbler samt flygplansinspirerade möbler. Av dessa tre valde jag sedan att gÄ vidare med de flygplansinspirerade möblerna.Förutom anvÀndandet av metoder sÄ som observationer pÄ Kalmar Airport, Arlanda Airport samt Helsingfors Airport, ITK (Identity Tool Kit), Stateboard och Futureboard, för att pÄ sÄ sÀtt beskriva min syn pÄ dagens terminalmöbler. SÄ har jag Àven för att stÀrka min möbels utformning gjort research pÄ olika typer av sittstÀllningar som Àr anpassade vid olika typer av anvÀndning.

1 NĂ€sta sida ->